عاشقان حسین (ع)
حسن بن علی یازدهمین امام شیعیان در سال ۲۳۱یا۲۳۲ه.ق در مدینه به دنیا آمد.پدرش امام هادی(ع) بود و مادرش زنی نیک کردار به نام سوسن یا حدیثه یا سبیل بود.در کودکی همراه پدر به دستور متوکل عباسی از مدینه به "سامرا"مرکز خلافت آن روز عباسیان رفت و در محله ای به نام عسکری (قرارگاه سپاهیان) زیر نظر ماموران حکومت اقامت داشت و به همین جهت به او لقب عسکری داده اند.حدود ۲۳سال داشت که به امامت رسید.در این دوره قدرت نظامی عباسیان به دست سپاهیان ترک بود و آنان هر گاه می خواستند خلیفه ای را عزل و دیگری را به جای او نشاندند.از این رو دوران امانتش همزمان شد با چند تن از خلفای عباسی و در همین دوره مشکلات و شورش های فراوان گریبان گیر آنان بود از جمله شورش یعقوب لیث صفاری از سیستان.در این هنگام پیروان امام رو به فزونی بود و بیشتر با نوشتن نامه با آن حضرت در ارتباط بودند که پاسخ بسیاری از این نامه ها در کتاب های حدیث آمده است.خلفای عباسی نیز سخت امام(ع)را زیر نظر داشتند.به ویژه اینکه شماری از کارگزاران حکومت او را شایسته ی مقام خلافت می دانستند.دلیل دیگر مراقبت و آزار امام از سوی دستگاه حکومت عباسی،نقل حدیث هایی درباره برچیدن حکومت های ستمگر توسط حضرت مهدی (عج) فرزند و جانشین امام عسکری(ع)بود.به همین دلیل امام نیز برای در امان نگه داشتن مهدی موعود(عج)تدابیری اندیشیدند.آن حضرت ولادت مهدی (عج)را پنهان می کرد و اگر به نزدیکان نیز بشارت می داد از آنان می خواست که آن را پوشیده نگه دارند.یک سال پیش از شهادت خود،حضرت مهدی(عج)را به مکه فرستاد و برای انحراف افکار دشمنان از موضوع امامت ،مادرش را وصی خود قرار داد مانند:امام حسین (ع) که خواهرش زینب(س) را وصی خویش قرار داد،اما امامت و جانشینی او را به خواص شیعه و نزدیکان اعلام کرد.در شمایل آن حضرت آمده است،چشمانی سیاه،قامتی نیکو،صورتی زیبا و بدنی موزون داشت.امام حسن عسکری(ع)زاهدترین و عابدترین مردم عصر خود بود،کم سخن می گفت و بیشتر می شنید و بخشنده و خوش اخلاق بود.علمای بزرگ مسیحی زمانش،او را عیسی مسیح می پنداشتند و به دانش و کمالش معترف بودند.در بیشتر گزارش هایی که دوران زندان آن حضرت در دست است آمده که زندانبانان شیفته ی شخصیت آن حضرت می شدند. روایت است که وقتی امام در زندان صالح بن وصیف بود عباسیان دو نفر از افراد پست را بر او گماردند.پس از مدتی با کمال تعجب کردند. آن دو نماز می خوانند و روزه می گیرند.آنان را مؤاخذه کردند و درباره امام از ایشان. پرسیدند.پاسخ آنان چنان بود:آن مرد همواره روز ها روزه است و شب ها را تا صبح در عبادت.هر گاه بر ما نظر می کند از شکوه و جلالش بر خود می لرزیم و تاب تحمل نداریم.امام عسکری(ع)در۲۸یا۲۹سالگی در سامرا مسموم شد و به شهادت رسید و فرزند خردسالش مهدی مموعود(عج)بر او نماز گزارد،ولی نماز دیگری نیز با حضور جمعیت و به امامت برادر خلیفه بر او خواندند و پیکر مطهرش را در خانه خود،کنار قبر پدر به خاک سپردند.رساله ای در تفسیر دو سوره اول و دوم قرآن به ایشان منسوب است که این تفسیر بار ها در ایران و جهان عرب چاپ شده است. 

دوازدهمین و آخرین امام شیعیان در سامرا و در سپیده دم نیمه شعبان سال ۲۲۵هجری قمری دیده به جهان گشود.آن حضرت تنها فرزند امام حسن عسکری (ع) است و مادرش نرجس (نرگس) که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. او دختر یشوعا،پسر قیصر روم و مادرش از اولاد شمعون،وصی حضرت عیسی بود و کیش مسیحی داشت.دست تقدیر و اراده خداوند او را از کاخ سلطنت امپراتور به خاندان امامت آورد.داستان چنین بود که او را به همراه تعدادی دیگر به عنوان اسیر به بغداد آوردند.کنیزک حاضر نمی شد کسی او را بخرد تا آنکه فرستاده ای از سوی امام هادی(ع) آوردند و همسر امام عسکری (ع) شد.نام مبارک امام زمان (عج) محمد است و لقب هایش مهدی،حجت،قائم،منتظر،بقیه الله،صاحب الزمان،ولی عصر و امام عصر.برای حفظ جان آن حضرت،امام حسن عسکری(ع) تولد او را پوشیده نگه می داشت و به شیعیان سفارش می کرد تا از بردن نام آن حضرت خودداری کنند.امام حسن عسکری(ع)یک سال پیش از شهادت،حضرت مهدی(عج) را همراه مادربزرگش به مکه فرستاد تا از چشم ماموران دور بنامند و برای انحراف افکار دشمنان بدون اینکه اسمی از مهدی(عج) ببرد مادر خویش"حُدیث"را وصی خود قرار داد.موقع شهادت امام حسن عسکری(ع) عباسیان سخت از منزل امام مراقبت کردند تا بلکه بر فرزند او آگاهی یابند و او را دستگیر کنند،به همین منظور مادر امام زمان(عج) را دستگیر و خواستار فرزندش شدند.او نیز ادعای بارداری کرد.خلیفه عباسی نیز او را به قاضی القضاه سپرد و مدتی در زندان بود تا این که با شورش یعقوب لیث صفاری و زنگیان،آن بانوی گرامی آزاد شد.آن حضرت پس از شهادت پدر،حدود پنج ساله بود که,به امامت رسید.امامت او نیز بنا به حدیث های فراوانی بود که از پیامبر(ص)و امامان پیشین روایت شده بود جعفر عموی امام زمان پس از شهادت امام حسن عسکری(ع)ادعای امامت و جانشینی آن حضرت را داشت و می خواست با خواندن نماز بر جنازه آن حضرت جانشینی خود را رسمیت بخشد که ناگهان حضرت مهدی(عج) در جلوی چشم همگان حاضر شد،جعفر را کنار زد و خود بر جنازه پدر نماز پدر نماز گزارد و پس از نماز بر جنازه پدر از چشمان پنهان شد.آن حضرت چند بار دیگر چنین ظاهر شد مانند موقعی که جعفر،اموال امام عسکری را تصاحب کرد،ناگاه بر جعفر ظاهر شد و او را از این کار برحذر داشت و بلافاصله پنهان گردید . به اعتقاد شیعه غیبت امام زمان در دو دوره بوده است.دوره ی اول،غیبت صغری که تا سال۳۲۹ه.ق ادامه داشت.در این مدت امام توسط چهار تن از نمایندگان خود با شیعیان ارتباط داشت که آن چهار تن عبارت بودند از:عثمان بن سعید بن عمری از یاران امام هادی (ع) و امام حسن عسکری(ع) که نیابت او به دستور امام یازدهم بود،ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید،حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد بن محمد سُمَری.با مرگ چهارمین نایب امام در سال۳۲۹ه.ق دوره غیبت کبری شروع شد و تا ظهور آن حضرت ادامه دارد.در این دوره کسی مستقیما از سوی امام برای نیابت تعیین نشده و نیابت تعیین نشده و نیابت به عهده ی فقیهانه شیعه است.در مدیدی از پیامبر (ص) درباره غیبت آن حضرت آمده است که"ایشان مانند خورشید پنهان شده در پس ابر است که دیده نمی شود اما خورش به زمین می رسد و به آن سود می رساند."در زمان غیبت کبری کسان زیادی ادعای مهدویت(مهدی بودن) کرده اند که غلام احمد قادیانی در هند،سید محمد علی شیرزادی معروف به سید باب در ایران و مهدی سودانی در سودان از جمله این افراد هستند. 

۱ـ با ایمان ترین مردم ، خوش اخلاق ترین آن هاست. ۲ـ خدا را نشناخته است آن کسی که نا فرمانی اش کند. ۳ـ هر کس با خانواده اش خوشرفتار باشد بر عمرش اضافه می گردد. ۴ـ فضیلتی چون جهاد نیست و جهادی چون مبارزه با هوای نفس نیست. ۵ـ تفکر عالی ترین مراتب عبادت است. ۶ـحسادت نورزید که حسادت ایمان را به باد می دهد. ۷ـامر به معروف و نهی از منکر دو واجب بزرگ است که واجبات دیگر به وسیله آن دو بر پا می شود.

۱ـ خداوند نماز را به منظور دور کردن انسان از کبر واجب فرمود. ۲ـ گشاده رویی برای مومنان،آدمی را به بهشت رهنمون می سازد. ۳ـ فرزندم اول باید همسایه را در نظر گرفت سپس خود را. ۴ـ خدایا از تو می خواهم دوستان من ، دوستان خاندان مرا به آتش دوزخ عذاب نکنی ۵ـ به خدا قسم اگر آن ها زمام امور را به دست علی (ع) می دادند آنان را به سرچشمه ذلال و گوارا وارد می ساخت.

چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:حدیث,سخنان معصومین, :: 18:29 ::  نويسنده : سالار س ر
۱ـاز فراست مومن بترسید که چیز ها را با نور خدا می نگرد. ۲ـ فاطمه پاره تن من است،پس هر که او را بیازارد مرا آزرده است. ۳ـ از نفرین مظلوم بترسید که چون شعله آتش بر آسمان می رود. ۴ـ محبوب ترین بندگان نزد خداوند ، پرهیزگاران گمنامند. ۵ـ بیکاری،دل را سخت می کند. ۶ـ نماز نور مومن است. ۷ـبالا ترین مرحله ایمان آن است که بدانی هر کجا باشی خدا با توست.

ادامه مطلب ...


چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:حدیث,سخنان معصومین, :: 18:29 ::  نويسنده : سالار س ر
۱ـمحبوب ترین شما نزد خداوند، نیکوکارترین شماست. ۲ـ هر کس به قسمتی که خدا داده قانع باشد،بی نیاز ترین مردم است. ۳ـ هر کس عمل کند به آنچه خدا بر او واجب کرده از بهترین مردم است. ۴ـ مجلس نیکان انسان را به اصلاح خویش وا می دارد. ۵ـ مرگ برای افراد با ایمان مانند کندن لباس چرکین و گشودن قیود و زنجیر های سنگین است.

چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:حدیث,سخنان معصومین, :: 18:29 ::  نويسنده : سالار س ر
۱ـ در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا از خدا می ترسید. ۲ـ بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:حدیث,سخنان معصومین, :: 18:29 ::  نويسنده : سالار س ر
۱ـ شخص خردمند،همه مردم را از خودش بهتر می داند. ۲ـ هر کس نزد تو سخن چینی کند،علیه تو نیز سخن چینی خواهد کرد. ۳ـ همانا بیناترین دیده ها آن است که راه خیر را ببینید.

چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:حدیث,سخنان معصومین, :: 18:29 ::  نويسنده : سالار س ر
َ۱ـ علم،گنج بزرگی است که با خارج کردن تمام نمی شود. ۲ـذکر خدا ستون ایمان و نگه دارنده از وسوسه های شیطان است. ۳ـ اندیشیدن به خوبی ها،آدمی را به انجام دادن آنها بر می انگیزد. ۴ـقربانگاه عقل ها ،غالبا در پرتو طمع هاست. ۵ـبرخی از گناهان جز در عرفات بخشوده نمی شود. ۶ـ هر کس خوش اخلاق باشد،زندگی اش پاکیزه و گوارا می گردد. ۷ـارزش هر کس به اندازه کاری است که به خوبی انجام می دهد.

درباره وبلاگ

وبلاگ حدیث و شرح حال برخی از معصومین
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حدیث و آدرس salarsr.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 81
بازدید ماه : 81
بازدید کل : 7257
تعداد مطالب : 25
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1



تعبیر خواب آنلاین